I wanna live the same way I wanna surf

”You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment” Henry David Thoreau

Jag vill leva mitt liv på samma sätt som jag vill surfa. Naturromantiker som jag är älskar jag boken Walden av Henry David Thoureau

 

”Walden (first published as Walden; or, Life in the Woods) is an American book written by noted transcendentalist Henry David Thoreau. The work is part personal declaration of independence, social experiment, voyage of spiritual discovery, satire, and manual for self-reliance. Published in 1854, it details Thoreau’s experiences over the course of two years in a cabin he built near Walden Pond, amidst woodland near Concord, Massachusetts.

By immersing himself in nature, Thoreau hoped to gain a more objective understanding of society through personal introspection. Simple living and self-sufficiency were Thoreau’s other goals, and the whole project was inspired by transcendentalist philosophy, a central theme of the American Romantic Period.”

Jag gillar storstäder och jag är nog en av dom mer sociala människor jag vet, tycker att det är underbart att träffa nya människor och tror att man kan lära sig något av alla människor man möter, och det jag värderar högst i livet är mina vänner. Men jag älskar också naturen och lungnet. Det vikigaste tror jag är att ha balansen. Jag tror att kontraster är utvecklande, det ger perspektiv att se saker från oilka håll, då upskattar man dom också mer.

För tio år sedan bodde jag några månader ute i skogen ungefär som Henry David. Det började med att jag såg denna film på SVT om långdistanslöparen Markus Torgeby, sedan sprang jag in i honom på biblioteket på min skola då han bodde i närheten. Jag lärde känna honom litegrann och blev tipsad att läsa boken om Henry, inspirerad av Markus och Henry kunde jag såklart inte motstå att prova själv

som Henry, inte fundera så mycket utan bara kasta mig på vågen, leva i nuet, och hitta evigheten i varje stund

Kommentera

