Tävlingen i Peru

Efter en vecka med skakigt internet har jag inte skrivit så mycket här på sistonde, men här kommer en summering av min KSP tävling. Jag skrev detta för Flexifoil’s hemsida:

Att flyga in till Lima i kvällsljuset med dimma över bergen var verkligen vackert. I Lima Jag bytte till ett inrikesflyg mot Trujillo, efter en timme jag kom fram och plockades upp av en taxin organiserad av KSP. Jag hade verkligen sett fram emot att åka till Pacasmayo och surfa den legendariskt extremt långa våg som jag hört så mycket om. Och jag kände mig glad över att återigen vara i en spansktalande land efter att inte ha förstått mycket av franskan under min månad på Mauritius. Efter två timmars uppfriskande av mitt ordförråd med taxichauffören jag kom äntligen till destinationen för resan, Pacasmayo.

Hotellet där alla deltagare bodde, El Faro Resort, låg rakt framför vågen vi skulle tävla på. När jag kom fram klockan ett på natten, var ägaren av El Faro, Jaime, fortfarande vaken för att hälsa nya gäster välkomna. Jag hittade mitt rum som jag delade med fyra andra tjejer från tävlingen och somnade så fort jag lade huvudet på kudden. Att vakna upp nästa morgon var jag är förvånad över hur vacker och fridfull platsen var. Oändliga orörda stenstränder och massor av fåglar över vattnet. De första dagarna var vinden och vågorna inte riktigt bra så tävlingen var ”on hold”. Men vi behövde inte vänta länge eftersom detta ställe brukar leverera den här tiden på året. På tredje dagen rullade fina set med vågor in med en bra cross-shore vind för min 10,5 m2 ION kite. Vågen på Pacasmayo är en bryter åt vänster och många säger att det är den längsta vågen som går att kita i världen. Vågen är faktiskt så lång att när folk surfar den tar de en moto-taxi, ett särskilt fordon som i grunden är en trehjulig motorcykel med ett tält på, tillbaka upp till line-upen.

Så det är verkligen en otrolig våg att surfa och den är också mjuk och enkel jämfört med de snabba och branta vågorna på ”One Eye” på Mauritius. Det här stället var perfekt för att fortsätta att förbättra min surfing på vänstervågor eftersom jag har mycket mer erfarenhet av att surfa högervågor. I mitt första heatet var vi tre surfare på vattnet och jag hade ett svårt heat mot två av de mest erfarna tjejerna på touren och gick inte vidare. Alla får en andra chans när man är två tjejer på vattnet, och den här gången var jag tvungen att tävla mot tjejen som vann hela tävlingen så det var också en hårt heat som jag inte vann.

Men det var en bra upplevelse och jag måste träna hårdare i vänstervågor för att kunna utmana dom bästa tjejerna. Vågen i Pacasmayo jag kan rekommendera för medelgoda och goda kitesurfare. Vågen i sig själv är ganska lätt och den är snäll när man ramlar av och blir spolad, med den knepiga delen är den starka strömmen som gör att det är svårt att kryssa tillbaka och starten är inte så lätt eftersom man måste gå på halt stenrev fulla med havstulpaner och vassa snäckor, så skor kan vara bra att ha. Ställe att bo är definitivt El Faro Adventure Resort där du har utsikt över vågen från ditt rum, och restaurangen där de serverar god mat har också utsikt över vågorna. Vinden var mestadels lätt och jag körde med min 10,5 m2 ION kite alla dagar utom en när jag använde 8,5 m2 ION.

Kommentera

