KSP Mauritius uppdatering

Jag gillar verkligen vågen One Eye här på Mauritius. Jag har aldrig kört större vågor, och i så utmanande förhållanden. Vågen här där tävlingen hålls är snabb, kraftfull och ibland svårt att läsa. Vissa våg-set bryter fint och andra stänger helt. Tricket är att läsa vågorna som kommer in rätt och välja ut vilka man ska ta, men det är inte så lätt när man inte har kört vågen tidigare. Det i kombination med att vågen bryter långt ute till havs och ett väldigt grunt levande korallrev ger inget utrymme för misstag.

Jag var inbjuden till denna tävling som en av 12 damer, och det har varit fantastisk att köra med de bästa tjejerna i världen. De är alla riktigt duktiga. I mitt första heat mötte jag Kelly från Santa Cruz, Kalifornien och det lokala wildcardet Ninja. Ninja körde otroligt bra och fick dagens högsta poäng i det heatet med hjälp av hennes lokalkännedom av One Eye. Kelly körde också riktigt bra så jag gick inte vidare. Systemet är upplagt så att man får en andra chans där man bara är två tjejer på vattnet, och i det andra heatet blev jag utslagen av Marie, som gick vidare hela vägen till finalen och kommer nu att vinna eller komma tvåa i tävlingen. Så jag hade några riktigt hårda heat men det är så ibland när man tävlar. Men nu är jag mer motiverad än någonsin att träna hårt och få revansch. Jag är van att surfa mindre vågor i Europa och att köra utan fotstroppar, så jag kommer definitivt att behöva träna mer under förhållanden som liknar detta. Det ser ut som att jag kommer att spendera vintern på Hawaii och surfa stora vågor så det ser jag verkligen fram emot.

KSP valde ett riktigt bra läge för tävlingen och jag är imponerad av organisationen av eventet. Blandningen av domare är människor från ASP vågsurfing världstouren, tow-surfaren Brad Price från Hawaii och några av de mest erfarna kitesurfing domarna. Många av de mest kända människorna i sporten är här, och en del av dom riktigt stora namnen som var med i början av sporten som Felix Pivec och big-wave surfaren John Amundson. Den legendariska surf-fotografen John Bilderback fotar. Tack till Kristin Boese och KSP-komitén med Sky Solbach, Mitu Monteiro och Guilly Brandão för att touren blivit verklighet. Ser fram emot nästa KSP-tävling!

John Bilderback om KSP Mauritius:

“I was in the air above Outside Log Cabins, in January 1998.
I saw Tom Carroll do ‘The Snap’.
I watched Kelly and Rob Machado high five in the barrel in the Pipe finals.
Yesterday will be one of those days I”ll remember for ever.
Props to every judge, official, boat driver and – of course all the riders for coming together to hold this event: The KSP One Eye Pro Mauritius”

One thought on “KSP Mauritius uppdatering

Kommentera

