Teahpoo, Tahiti

Rikigt stora vågor på Teahpoo, Tahiti denna vecka. Bara av att surfa mindre vågor och känna hur hårt och respektingivande det är krasha och bli runttumlad gör att jag får en enorm respekt för surfare som kör dessa enorma vågor. En av dom bästa surfare med kite är Ben Wilson, hittade ett klipp när han kör Cloud Breaks på Fiji, galet imponerande. När man kör med kite så gäller det också att ha koll på linorna om man ramlar och blir spolad, man vill inte trassla in sig i linorna då det kan vara livsfarligt. Det bästa är att alltid ha med sig en liten specialgjord kniv som man sätter den på selen för att kunna skära av linorna om det skulle behövas. Att köra vågor med kiten är det jag satsar mest på förutom freestyle, och sist jag tävlade i det på världscupen kom jag femma. Då var jag den enda tjejen som körde utan fotstroppar och det tror jag är framtiden för sporten då det är sådana förhållanden att det tillåter att man gör det.

Kommentera

