29er Segling på Baggensfjärden

Igår blev det 29er tvåmansjolle segling på Baggensfjärden, perfekt då det blåste lite dåligt för att kitesurfa. Det var otroligt roligt att segla 29er då det är en extrem jolle då den ena besättningsmannen står i trapets. Den går väldigt fort även om det är lättare vindar, och den har en spinnaker. Jag seglade med min gamla kompis Sandra som jag inte sett på över tio år och hon är jätterolig så vi hade superkul när vi körde. Eftersom hon är en grymt bra seglare så styrde hon i början och jag stog i trapetsen (ser ut som en kitesele med hängslen), det fungerade fint, men sedan skulle vi byta av och då kände jag verkligen vilken utmaning det var att hålla styr på båten, den är så pass vinglig att den tippar på en gång om man inte vet exakt vad man håller på med. Så det blev några kappsejsningar med det tillhör gamet och gör bara att man verkligen fokuserar när man seglar. Väldigt roligt som en omväxligt till kiten är att man inte är ensam utan har någon att prata med. Dom seglade också Moth jolle på klubben och det såg ännu extremare ut!

Mott

Kommentera

