Min första kärlek

Surfing började jag med innan jag lärde mig kite och vindsurfing. Inbiten och galen i det blev jag fort. Det började med att jag dejtade en surfare sommaren 2002. Under hösten pratade vi i telefonen ofta eftersom jag bodde i Åre och han bodde i skåne. Det enda han pratade om mer eller mindre var surfing. Det var det roligaste och bästa man någonsin kunde göra. Jag tyckte att det lät helt rimligt och logiskt. Ringde därför och beställde den tjockaste våtdräkten jag kunde få tag i för att använda i Sverige. På hösten och våren är det bäst vågor i detta land, och då är det svinkallt, så jag hittade en 6 millimeter tjockt dräkt med huva, skor och vantar till.

Den kom med posten i december. Men när det blev jullov såg jag att det fanns jättebilliga resor till Fuerteventura. Så jag köpte en sista-minuten resa. Jag åkte ner dit ensam, kommer inte ihåg varför han inte följde med, men jag var nu mer inne på själva surfingen än killen. När jag kom dit gick jag runt och letade efter en billig bräda. Hade nästan inga pengar alls eftersom jag var student. Kunde inte så mycket om surfing, med hade iallafall förstått att man skulle ha en stor bräda för att lära sig. Problemet vara bara att min budget endast skulle räcka till att sova i tält. Och då förstår ju vem som helst att man inte kan ha en så stor bräda att den inte får plats i tälten, det vore ju mardrömmen att vaka på morgonen och att brädan skulle ha blivit stulen! Så jag köpte en liten bräda som fick plats i tältet. Den var 6.4 lång och kostade bara hundratrettio euro för den hade gått av på mitten och blivit lagad.

Det gick väldigt dåligt att lära sig på den. Jag blev en jäkel på att paddla runt och dyka under vågorna, men värdelös på själva surfingen. Det är väldigt svårt att lyckas fånga vågorna med en bräda som har lite volym. Men jag var kär, det var det bästa jag någonsin gjort. En vecka var snabbt slut och det var dags att åka hem till Sverige. En lycra, några kakor surfvax med cocoslukt, min nya älskling 6.4 North Shore shortboard, och jag var på väg hem. Allt som hade med surfing att göra. Känslan, stränderna, människorna, saltet, kläderna, solen. Allt var magi.

Hemma i Sverige och tillbaka i Åre var jag inte alls sugen på att åka skidor. Så efter två dagar åkte jag till en av de bästa surf ställena i Norge, Hoddevika på Stadlandet. Där driver en kille som heter Torkild ett hostel för surfare. Dit kom jag med min lilla bräda och tjocka våtdräkt. Som tur var så var Torkild snäll och jag fick låna en större bräda anpassad för nybörjare. Det gjorde att jag kom igång bra och lärde mig att fånga vågorna. Stadtlandet ligger ganska avlägset och är vackert på ett ensligt sätt. Det är en djup vik med en sandstrand som ligger mellan två höga berg. Det snöade och var helt vitt på stranden, det var en speciell upplevelse. Jag firade in det nya året där och åkte sedan tillbaka för att gå vårterminen i gymnasiet. När sommaren kom åkte jag iväg till ett av Europas surfmeccan, Irland. Var där under hela sommarlovet i tre månader. Utrustad med en ny 6.6 bräda, tält, trangia-kök och ”Stormrider” guidebok över dom bästa surf-spotsen på ön kunde jag inte haft det bättre. Ibland var det med kompisar från Sverige, nya kompisar från Irland eller själv. Nästan varje natt sov jag i tält på stranden, precis vid brytet, och vaknade till ljudet av vågor. Efter detta fanns såklart ingen returbiljett. Surfing var mitt nya allt.

 

Första veckorna surfade vi spotet vid den ökända ruinen i Easky på Irland. Det finns gångar inne i väggarna på tornet med smala trappor som leder till toppen, rikigt coolt ställe

någon som också gillar vintersurfing i Hoddevika, Norge

One thought on “Min första kärlek

Kommentera

